Actief Burgerschap en Identiteit
Actief burgerschap
Al Islaah is een actieve participant in het opvoeden van de leerlingen tot volwaardige burgers. In samenwerking met ouders dragen wij zorg voor het overbrengen van normen en waarden en het versterken van sociale cohesie. De samenwerking met ouders wordt aangegaan door middel van onder andere een ouderraad die tot doel heeft het actief burgerschap en de sociale veiligheid verder te ontwikkelen waarin de leerling centraal staat. Eveneens zien wij het als onze taak de leerlingen kennis over verschillende culturen en achtergronden bij te brengen en kennis over de beginselen van de Nederlandse rechtstaat te vermeerderen. Respect voor allen is een aspect dat in het onderwijsaanbod verweven is.
Daarnaast menen wij dat wij leerlingen de ruimte moeten geven om actief burgerschap concreet ten uitvoer te kunnen brengen. Dit wordt onder meer gedaan door gebruik te maken van de Vreedzame School en de thema’s te koppelen aan maandsluitingen, projecten en creatieve expressie. Al Islaah is een oefenplaats waarin de leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot actieve burgers met behoud van de eigen identiteit waarbij de leerlingen de normen en waarden van Nederland in acht nemen.
Gelijkwaardigheid is op Al Islaah een basisprincipe die wij leerlingen vanaf dag één meegeven. Pestgedrag is onacceptabel, hier wordt preventief op ingespeeld door middel van lessen en activiteiten die jaarlijks terugkomen. Tevens hanteren wij een anti-pestprotocol dat gemonitord zal worden door de burgerschapcoördinator.
Op het gebied van het meten van sociale, sociaal-emotionele en morele ontwikkeling maken wij gebruik van het meetinstrument ZIEN dat zowel door de leerkrachten als de leerlingen twee keer per jaar wordt ingevuld.
Al met al benadrukken wij, vooral gelet op bovenstaande, actief burgerschap en sociale veiligheid niet alleen te kunnen ontwikkelen. Wij gaan hierin de samenwerking aan met de leerlingen, ouders, de directe omgeving van de school en externen.
“Samen vormen wij de maatschappij!”
Identitieit
“En Ik heb slechts de djinns en de mensen geschapen om Mij te aanbidden” (Quraan 51:56)
Deze vers uit de Quraan staat dagelijks centraal op Al Islaah in ons voelen, denken, handelen en streven wij als eerste instantie naar de Tevredenheid van Onze Schepper.
Op Al Islaah vinden we het belangrijk dat kinderen zich bewust worden van hun Islamitische identiteit en dat zij zich goed anticiperen op de Nederlandse samenleving met behoudt van hun identiteit.
Verder vinden wij het belangrijk dat de kinderen een positieve invulling aan geven binnen de maatschappelijke context. Dit bereiken we door de Quraan en sunnah als leidraad te gebruiken.
De Islamitische identiteit van Al Islaah is herkenbaar binnen alle aspecten van het onderwijs op deze school. Dit beperkt zich niet alleen tot de godsdienstlessen, maar komt tevens tot uiting tijdens de reguliere lessen, activiteiten en aankleding in de groepen en in de school
De godsdienstlessen worden 2x per week gegeven door een vakleerkracht.
Wij werken met de godsdienstmethode “Al Amana”. Hierin staan 5 thema’s centraal die jaarlijks aan bod komen.
- Aqieda (geloofsleer)
- Salaat (het gebed)
- Sierah (het leven van de Profeet Mohammed)
- Ramadan (de vastenmaand)
- Hadj (de bedevaart)
Naast het aanbieden van bovengenoemde thema’s leren de kinderen ook de volgende belangrijke onderdelen uit de islaam
Quraan
Wij hanteren een exclusief programma waarmee wij verwachten, met hulp van Allaah de Verhevene en daarna de ouders, dat de leerlingen aan het einde van groep 8 van juzz Amma (laatste deel van de Quraan) hebben gememoriseerd
Verhalen uit de Islaam
Normen en waarden in de islaam leren de kinderen middels verhalen uit de Quraan, Sunnah (van de Profeet Mohammed) en andere wijze islamitische verhalen. De kinderen ontwikkelen op deze manier een stevige, zelfbewuste basis, van waaruit ze hun Islamitische identiteit ook in hun latere leven op een positieve wijze vorm kunnen geven en deel kunnen nemen aan de maatschappij.
Smeekbedes
Elke maand leren de kinderen de dua van de maand in het Arabisch en daarbij de Nederlandse vertaling
De islamitische identiteit komt ook naar voren in de volgende zaken:
- De start en afsluiting van de dag gebeurt met een soera (hoofdstuk) uit de Quraan.
- Dua voor en na het eten
- Het oproepen tot het gebed (adhan) door leerlingen
- Gezamenlijk gebed op de maandag, dinsdag en donderdag in onze gebedsruimte op school
- 2 vieringen eid al fitr en eid al adha
- Uitgebereid aandacht besteden aan het geloof tijdens de Ramadan
- Het organiseren van iftar en sohoer op school tijdens de Ramadan
- Het hanteren van kledingvoorschriften voor zowel leerkrachten als kinderen vanaf groep 5.
Leerkrachten op Al Islaah dragen de kennis van de Islamitische identiteit uit, door de Islam waar mogelijk te verbinden met de reguliere lessen en activiteiten. Dit bijvoorbeeld door de normen en waarden (hadith) te verbinden met de lessen uit de ‘Vreedzame School’, maar ook door mee te doen met activiteiten en/of evenementen en deze ook vanuit Islam nader te belichten.